وبلاگ شخصی محمد صالح وکیلی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

خواص چای ترش، یک جایگزین خوب برای چای سیاه!

دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴، ۰۳:۳۹ ب.ظ


یکی از چای هایی که در طب سنتی توصیه می شود، چای ترش است.


چای ترش یا چای قرمز که

از کاسبرگ گیاه Hibiscus Sabdariffa تهیه می شود، در اکثر نقاط دنیا بصورت دمنوش گرم یا سرد مورد استفاده و استقبال مردم است.

 

طعم ترش آن به دلیل وجود ویتامین C و اسید سیتریک بوده و برخلاف چای سیاه، از خواصی مانند کاهنده چربی خون و فشار خون هم برخوردار است.

  برخلاف چای سیاه که برای جذب آهن مضر شناخته شده و از نظر تأثیر بر اخلاط کاهنده خلط مفید دَم تعریف می شود، اما چای ترش از میزان آهن خوبی نیز برخوردار است.

از دیگر وجوه تمایز چای ترش میتوان به خاصیت تنظیم و کاهش دهنده قند خون(به دلیل خواص انسولینی آن) اشاره نمود. همچنین می تواند موجب تمدد اعصاب و جریان بهتر خون شود، از حرارت کبد بکاهد و به سبب ویتامین C ، مقوی سیستم ایمنی بدن است. اما آیا این چای لاغر می‌کند؟ واقعیت این است که چای قرمز، حاوی ماده‌ای است که می‌تواند از جذب کربوهیدرات بکاهد، اما نمی‌تواند به تنهایی سبب لاغری شود. این چای در کنار رژیم غذایی و تحرک می‌تواند یک نوشیدنی رژیمی و کم‌کالری باشد. البته این را هم اضافه کنیم که حرف و حدیث ها در مورد لاغری با چای سیاه و سبز هم بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و نمی توان به عنوان یک ماده لاغر کننده روی آن ها حساب کرد!

نکته مهم در مورد مصرف چای ترش آن‌که زنان باردار، شیرده، افرادی که قصد بارداری دارند، کسانی که از قرص ضدبارداری استفاده می‌کنند و زنان یائسه‌ای که تحت هورمون‌درمانی هستند، باید با نظر پزشک از این چای استفاده کنند؛ چرا که این چای سطح استروژن بدن را دستخوش تغییرات می‌کند. همچنین افرادی که قند و فشار خون پایینی دارند باید در مصرف این نوشیدنی احتیاط کنند تا دچار رخوت و سستی نشوند.

چای سیاه از نظر طب سنتی سودا زا و دفع کننده آب بافت هاست، اما چای ترش در این مورد هم میتواند جایگزین خوبی بخصوص برای افراد مبتلا به دیابت محسوب شود.

احتمالا وجود مقادیر زیاد آنتوسیانین Anthocyanins در کاسبرگ‌های این گیاه نقش مهمی در کاهش فشارخون دیابتی و خواص ضد سرطانی آن دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی